Podobnie jak fani samochodów, również miłośnicy dwóch kółek mogą śledzić liczne serie zmagań na ukochanych pojazdach. Rozgrywane są wyścigi na asfaltowych, piaskowych oraz szutrowych pętlach. Nie brakuje także długodystansowych rajdów. Nasuwa się zatem pytanie – którą serię wybrać?

Wyścigi motocyklowe

Tak jak w przypadku samochodów, najszybszą grupą sportów motocyklowych są wyścigi torowe. Zawodnicy rywalizują na zamkniętych asfaltowych obiektach, które dobrze znają. Ten rodzaj rywalizacji często jest nazywany „motocyklową Formułą 1”. Ma to związek z ogromnymi prędkościami, jaki osiągają zawodnicy (w topowym MotoGP przekracza ona 300 km/h) oraz precyzją, jaką muszą wykazać się zawodnicy.

Rywalizacja jest rozpisana na, dobrze wszystkim znany, weekend wyścigowy. Zaczyna się on już w piątek – seriami treningowymi, a kończy w niedzielę – wyścigiem. Osią podziałów wyścigów motocyklowych jest pojemność maszyn. Najmniejsze mają 250cc i osiągają moc 60 KM (Moto3). Największa i najbardziej prestiżowa jest jednak seria MotoGP, gdzie silniki mają pojemność aż 1000cc i legitymują się mocą rzędu 250 KM. Mało? Ok, w porównaniu do samochodów, może i tak. Pamiętać jednak należy, że motocykle te ważą zaledwie około 150 kilogramów (w wielu samochodach cywilnych tyle waży sam zespół napędowy). Obecny rekord prędkości został ustanowiony przez Włocha, Andrea Iannone na torze Mugello (Włochy) i wynosi 350,8 km/h!

Wyścig serii MotoGP.
Wyścig serii MotoGP (Tomas Helbig/Creative Commons 2.0).

Enduro

Tak ja w przypadku samochodów, motocykliści również rywalizują na długich odcinkach ulokowanych na bezdrożach. Trasa liczy zwykle około 300 kilometrów i jest podzielona na etapy. Zawodnicy rywalizują z podziałem na klasy zgodne z pojemnością silników. Wyróżniamy:

E1- motocykle 125cc (2-u suwowe) lub 250cc (4-o suwowe)

E2- motocykle 250cc (2-u suwowe) lub 450cc (4-o suwowe)

E3- motocykle o pojemności powyżej 300cc (2-u suwowe) lub 450cc (4-o suwowe)

Co ciekawe, motocykle muszą spełniać wymogi kodeksu ruchu drogowego. Rajdy trwają zwykle 2 dni. Jeśli lubicie bezdroża i błoto po pas, to rajdy Enduro są idealnym widowiskiem dla was!

Enduro
Enduro (Susanne Nilsson/Creative Commons 2.0)
A może coś pomiędzy?

Cross

Jest to odpowiednik samochodowego RallyCrossu. Zresztą nawiązanie do tej serii nie jest przypadkowe, chociaż motocykle znacznie wyprzedziły w tej serii auta. Cross to rywalizacja na zamkniętych, nieutwardzonych torach. Sporą atrakcją są liczne tzw. hopy, na których zawodnicy przelatują co najmniej kilkanaście metrów w powietrzu.

Teraz należy napisać kilka słów na temat torów. Na świecie jest wiele stałych i dobrze znanych zawodnikom obiektów. Jednak dość często są budowane trasy wyłącznie na potrzeby jednej rundy. Zdarza się, że ich lokalizacja bywa spektakularna, jak choćby stadiony piłkarskie.

Poszczególne serie są klasyfikowane według pojemności silnika. Juniorzy rywalizują na maszynach o pojemności 50cc. Topowe klasy to motocykle 525cc. Wiele krajów ma swoje własne – narodowe, serie crossowe. Jednak większość z nich jest zrzeszona w FIM (międzynarodowa federacja), która organizuje mistrzostwa świata.

Cross
Cross (Martin Pettitt/Creative Commons 2.0)

Trial

To już prawdziwa perełka i sprawdzian koncentracji oraz umiejętności zawodnika. W trialu nie liczy się prędkość, tylko precyzja. Uczestnik musi przejechać bardzo trudną trasę (liczącą zwykle zaledwie kilkadziesiąt metrów), zmieścić się w wyznaczonym czasie i uniknąć błędów (dotknięcia jakąkolwiek kończyną toru). Zwycięża ten zawodnik, który uzyska najwięcej punktów.

Zobacz też: Rajdy czy wyścigi samochodowe?

Motocykle to bardzo lekkie maszyny (ważą około 70 kilogramów) i nie mają siodełka. Nie jest ono zawodnikom potrzebne, gdyż dla lepszego balansu i tak cały czas stoją. Ciekawostką jest fakt, że silniki mają stosunkowo małą moc. Wynosi ona zaledwie 15 KM, przy pojemności 250-300cc. Jednak zapewniają one całkiem niezły moment obrotowy, który jest potrzebny przy przeskakiwaniu z przeszkody na przeszkodę.

Trial
Zawodnik trialu w akcji (Javier Santos Romero/Creative Commons 2.0).

Freestyle MotoCross (FMX)

To zdecydowanie najbardziej widowiskowa seria motocyklowa i jedna z najbardziej widowiskowych serii w całym motosporcie. Zasady są dość proste: jeden zawodnik, motocykl i rampa. Celem jest wykonywanie widowiskowych trików w czasie lotu, które podlegają punktacji. Najwyżej oceniony zawodnik wygrywa.

I właśnie tutaj mogą pojawić się pewne kontrowersje. Nie liczy się prędkość, czas, ani precyzja prowadzenia. To zawodnik jest głównym elementem. Od jego wygimnastykowania zależy wynik. My jednak bronimy freestylu. Gdyby nie motocykle, cała seria by nie istniała. Oprócz tego, tu też kluczowe jest opanowanie maszyny. Zdecydowanie Freestyle MotoCross to też seria należąca do rodziny sportów motorowych!

Istnieje wiele organizacji zrzeszających zawodników Freestyle MotoCross (Red Bull X-fighters, XGames, Night Of The Jumps). Nie ma jednak oficjalnych mistrzostw świata. Motocykle używane we freestylu są podobne do tych z crossu. Są to maszyny terenowe o wysokim zawieszeniu. Charakteryzują się jedna niską wagą i dużym momentem obrotowym. Sporą popularnością cieszą się więc silniki 2-u suwowe (2-taktowe).

Zawodnik wykonuje ewolucję we freestyle motocossie.
Freestyle MotoCross (rOsss/Creative Commons 2.0).

Żużel

Najlepsze na koniec. W czasach gdy motosport w Polsce nieco kuleje, żużel wciąż ma się świetnie. Niemal każde większe miasto ma swój klub. Nasza rodzima liga jest jedną z najlepszych na świecie. Dobra. Przyznajmy to. Jest najlepsza i kropka.

Żużel to typowe wyścigi. Kto pierwszy na mecie, ten wygrywa. Jednak, jak sama nazwa wskazuje, zawodnicy rywalizują na żużlu, czyli sypkiej nawierzchni. Sam tor jest zaś owalny. Co ciekawe, często zawody mają charakter meczowy. Jest to ewenement w sportach motorowych. Za zajęcie określonej pozycji zawodnik otrzymuje punkty. Po określonej regulaminem liczbie biegów punkty są sumowane. Drużyna, która zdobędzie ich najwięcej, wygrywa. Istnieją oficjalne mistrzostwa świata oraz Europy. Ich rundy są regularnie rozgrywane w Polsce.

Motocykle to specjalne maszyny, które nie mają nic wspólnego z konstrukcjami drogowymi. Nie mają skrzyni biegów, ani hamulców. Konstrukcyjnie są przeznaczone do skręcania tylko w lewo. Ważą 77 kilogramów i mają silniki o pojemności 500cc.

Charakterystycznym elementem tej serii jest kontrolowany uślizg tylnego koła. Zawodnicy każdy zakręt (a są tylko dwa) pokonują w bardzo charakterystycznym przechyle, sypiąc obficie żużlem spod kół.

Żużel
Żużlowcy w akcji (Rafal Zych/Creative Commons 2.0).

Każdy znajdzie coś dla siebie

Tak jak w przypadku samochodów, motocykle to świetne maszyny do uprawiania sportu. Mnogość serii sprawia, że każdy, kto lubi dwa kółka, znajdzie coś dla siebie. Wielu kibiców twierdzi wręcz, że serie, w których występują motory są bardziej emocjonujące od tych z samochodami. Cóż. To już zależy wyłącznie od Waszego gustu.

8 KOMENTARZE

Zostaw odpowiedź